2018. január 25., csütörtök

Half a War - Az ütközet

Joe Abercrombie: Half a War - Az ütközet
(Szilánkos tenger 3.)






                                                           





"Régen azt hittem, a világ tele van hősökkel. De rájöttem, hogy csak szörnyetegek vannak mindenfelé, semmi más."



A Szilánkos tenger-saga befejező, harmadik kötete.
Abercrombie mesterien írta meg a trilógia lezárását. Még úgy is, hogy kicsit másabb lett a regény első fele. Igaz, két év telt el az előző rész óta. A történet egyik fő koncepciója az, hogy csak fél háborút nyerhetünk karddal, illetve fél siker a győzelemhez, ha elsőnek érünk a csatatérre. Míg a másik fél sokkal inkább arra koncentrál, hogy mit érhet el és nyerhet az eszével.

Talán kevesebb benne a kaland és a humor is visszafogottabb, de szerencsére ismét új és szerethető főszereplőket kapunk a régiek mellé.
Abercrombie nem hagyott nekem elég időt ahhoz, hogy az új karakterekhez érzelmi kötődés alakuljon ki. Emiatt a kiszámíthatónak gondolt fordulatok sem úgy történtek,ahogy a kedves olvasó várta. Ez az egyik dolog, amiért szeretem Abercrombie írását, hogy nem tudom megjósolni a befejezést. Van váratlan és meglepő megoldás, karakterekben is. Sőt, a történetben van egy fantasy szál, ami már-már talán disztópiába hajlik (amit nem szeretek). De a vége meglepett, tetszett, és sok minden értelmet nyert, és ahhoz képest, hogy egy fantasy világban játszódott a történet, nagyon életszerű lett. Vártam a folytatást és nem csalódtam, Joe Abercrombie remekül egyensúlyoz a személyes sorsok és drámák között a cselekményben. Kimondottan tetszett, hogy a szó is lehet veszélyes fegyver... ezt az egyik új szereplő, Skara hercegnő is megerősíti. Ő egyébként kiemelkedően jó karakter lett számomra, aki a történet alatt az eszét és a nőiességét használja fel, hogy megnyerje szövetségeseit.


Ez a harmadik kötet az első két rész mellett tehát némileg más lett, eltérőbb nem csak a borítóját tekintve. Nekem tetszik, kifejező és remek lett, kissé "műbalhénak" éreztem a könyv megjelenését kísérő borítóvitát. Leginkább a hangulatán érezhető, hogy a kalandok, harcok és ármánykodások mellett a hatalom részegítő mámora a szereplőkre is hat. Kedvelt karakterekben lehet csalódni, és ezt tekintve is sok meglepetést tartogat az író. Összetett és jól felépített a már régi kedves ismerőseink élete: Tüske Batu, Yarvi atya, akiről kiderül, mennyire mélyen ravasz, Brand, Rin, Grom-gil-Gorm, Uthil király, akik némelyikére alig fogunk ráismerni. Igazából ez az életben is így működik, változunk mi magunk is. A Szilánkos tenger világát a Half a Warban is többször megmutatja, többet megtudunk az elmúlt eseményekről, amelyek az előző civilizáció leomlásához vezettek.  Yarvi végre bosszút áll azokon, akik megölték az apját.




Joe Abercrombie fantasy író és film szerkesztő 1974. december 31-én született Lancaster-ben, Angliában.
Tanulmányait a  Manchester Egyetem pszichológia szakán végezte.











Athenaeum, Budapest, 2018
496 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789632937151 · Fordította: Bottka Sándor Mátyás


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése