2016. június 7., kedd

Aludj csak, kicsim!

Carin Gerhardsen: Aludj csak, kicsim! 
 (Hammarby 3.)





"A bűn egy súlyos lánc, ami folyton az ember mögött csörög. A test része. Végül már észre sem vesszük."






                                                       



A világszerte méltán népszerű skandináv krimik egyik legkedveltebb és legnépszerűbb új sorozata a Stockholmban játszódó Hammarby-sorozat 2008-ban indult. Nálunk 2013-tól kezdve jelenik meg az Athenaeum Kiadó gondozásában.





Kis visszatekintő összefoglaló az előző két részről: A sorozat nyitó darabja az egykori óvodáról
kapta a Mézeskalács-ház nevet, a gyerekkorban történtek utóhatásai érnek be, amit nem tudott kiheverni feldolgozni az egykori kisgyerek. Sok esetben az igazság nagyon mélyre temetődik. A feszült történetben a régi titkok, sérelmek adják a hátteret, talán kissé döcögősen. Azok, amiknek nem lett volna szabad megtörténnie egy óvodában. Pedig sajnos ezzel nagyon is maivá válik a történet, hiszen az agresszió már a kicsiknél megjelenik. Érdekes, mély érzésű a történet gyerekekről, akik nagyon is tudnak gonoszok lenni egymással. Az régmúlt elfojtott sérelmei és a felnőtt élet sikertelenségei veszélyes kombinációt eredményeznek.

A nyitó krimi megosztóra sikerült, sokak szerint ez egy széteső történet, a nyomozónővel történt tragikus eset felesleges. Nem az,
csak az igazi hangsúlyt a következő részben fog kapni. Petra szimpatikus, rátermett rendőrnő. Életét beárnyékolja egy erőszakos tett, a rendőr is lehet áldozat. Kollégája pedig végre boldog, nagycsaládos ember, üde színfolt. Lélektani ábrázolásban remekelt Gerhardsen és ezt vitte végig a többi résznél is. Nem mesélem, olvassátok el, érdemes. Főleg így, hogy akár egyszerre is olvasható már a három rész.



A Mama, papa, gyerekek cím is sejteti komoly a mondanivaló, tragikusan drámai
a történet. Mondanám az írónő belejött, sokat fejlődött, erőteljesebb, lendületesebb
a történet. Hátborzongató, letehetetlen. A nyomozók családi élete kisebb teret kap, ahogyan az első rész kotnyelesen okoskodó nyomozófelesége itt már nem jut szóhoz. Remek jellemábrázolások, pergő ritmusban egy hihető és szívszorító történet. A felmerülő családon belüli erőszak komoly és égető problémákat vet fel.

Alkoholista anyák, erőszakos apák és magukra hagyott, elhanyagolt tinédzserek világa ez. Súlyos, több évtizedes titkok lappanganak ezúttal is a sorok közt. Mi
zajlik odahaza a gyerekszobákban, milyen rettenetes titkokat rejtenek a falak, elgondolkodtatóak. Gyomorszorító érzések, a tehetetlenség lesz úrrá az olvasón, ahogyan a történet másik kis hőséért izgulhat. Hanna három éves és egyedül van otthon... A borító zseniálisan kifejező. Egyértelműen kedvenc!



A legfrissebb, harmadik rész Aludj csak, kicsim! címet kapta. Erőteljesen brutálisan nyit. 
Egy kegyetlen gyilkosság szemtanúja lehet az olvasó. Nagyon erős kezdés, igazán ritka az ilyen.
Két nekiülésre elolvastam, hiszen a történet viszi az olvasót. Szereplőink hozzák a szokott formájukat, bár a Petra-vonal kissé háttérbe kerül. Azt már az előző résznél is lehetett sejteni, az erőszaktevő a nyomozónő közelében van, jól ismeri őt és nem véletlen lett Petra az áldozat. Szervezett, kitervelt támadás volt ellene. Az eredmény továbbra is elképesztő, a lejáratása, megalázása nem ért véget. Igen érdekes lesz ez a szál. Egy idő után lélegzet-visszafojtva olvastam a történéseket.

Conny Sjöbergnek nincs egyszerű dolga a brutális tettes kézre kerítésével. Pszicho-krimibe hajló elemek adják a történet főbb hátterét. A Fülöp-szigetekről bevándorolt, feketén takarításból élő
nő az áldozat két kisgyermekével. Nyom semmi, és a nyomozócsapat egyik tagja is eltűnik minden nyom nélkül. Einar Erikson nyomozóról napok óta senki nem tud semmit. Nem csak azt nem, hogy jelenleg hol lehet, de kiderül: nem ismerik kollégájukat a nyomozók sem. Nem tudnak róla semmit, nem beszélt életérő, látszólag minden rendben van körülötte.

A megfejtés a múltban keresendő. Harminc év távlatából azonban jóvá, semmissé tenni sajnos már semmit nem lehet. Einar egy életen át cipeli, viseli méltósággal élete keresztjét. Ezt azonban csak a legvégére tudjuk meg, mi is volt, ami a mai bűnügyig vezet. A nyomozás zseniális, feszült izgalma sok régi sérelmet, kérdést vet fel. Maga a nyomozó is családja sötét titkaiba botlik. Fontos helyszín lesz egy elhagyott telek, egy romos fészer. Szembe kell nézni a rosszal, bár mennyire fájó is. Nem lehet, nem érdemes cipelni és elrontani ezzel mások életét.

Az elhallgatás és a félelem nem old meg semmit. A múlt tragédiái, a soha nem múló sérelmek adják
a megoldást. Ami sokkoló és drámai lesz. Maga az elkövető is áldozat valahol. Miért cipeli a múlt bűnét egy életen át valaki? Vagy miért nem tud túllépni, elengedni sérelmeket? Ami a jelen életét is elrontja. Kisiklott és deformált lelkű felnőttek világa ez. A bosszú nem old meg semmit. Talán még az elkövető is meglepődik amikor minden, de minden kiderül.

Miközben együtt nyomozunk Sjöberg felügyelővel, rakosgatjuk a mozaikokat igazi lelki trauma
az olvasónak is. A motivációk világosak, azonban a megoldás nagyon komor és fájó. Erős történet, komoly lelki drámákat ábrázol Carin Gerhardsen. Az Aludj csak, kicsim az utóbbi időszak egyik legjobb skandináv krimije. A másik, hasonlóan sötét és magával ragadó történet szintén az Athenaeum Kiadó újdonsága. Samuel Björk: A bagoly röpte. Két kivételesen jó történet a skandináv krimik szerelmeseinek. A borító ezúttal is csodásan illik a történethez.





Nagyon várom a folytatásokat, hiszen már a nyolcadik résznél jár a Hammarby -sorozat, amit több mint húsz nyelvre lefordították.

Carin Gerhardsen matematikusból lett a svéd krimi új felfedezettje. 1962. december 6-án született Katrineholmban. Jelenleg Stockholmban él férjével és gyermekeivel.
1962-ben született és nőtt fel, ahol az első Katrineholm - See more at: http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=hu&prev=search&rurl=translate.google.hu&sl=en&u=http://mysteryreadersinc.blogspot.hu/2012/06/swedish-crime-queen-carin-gerhardsen.html&usg=ALkJrhiddTM6wT1CO-08A63m5u4Nq1An-g#sthash.uASDy5Hj.dpuf
















Athenaeum, Budapest, 2016
320 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632931616. Fordította: Markwarth Zsófia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése