2013. november 5., kedd

Álmodtam neked

Spiró György: Álmodtam neked






                                                                         

"Ha két ember nem imádja egymást az összes módokon bárhol a világon, bármely körülmények között, akkor nem tartoznak össze többé"





Kezdeném egy régi emlékkel: hogyan is ismertem meg Spiró György nevét. 1987 nyarán színházba mentem, mert kaptam két jegyet a Csirkefej című darabra. A cím sem volt túl vonzó, és a szerzőt sem ismertem.Előadás után alig győztem magamhoz térni, rögtön megjegyeztem Spiró György nevét. Elhatároztam keresni fogom az írásait. Gobbi Hildát ismertem, láttam már filmen, színpadon, most
is  zseniális volt. Talán élete utolsó kimagasló alakítását nyújtotta.

Most ezt a régi-új novelláskötetet olvasgatva többször is eszembe jutott az az előadás. Legtöbb novella a múltunkat idézi fel, a szocializmus idején történik. Bár én magam, még akkor kezdtem igazán eszmélni, figyelni, mi is történik körülöttem a világban, Spiró György novelláiban  kegyetlenül őszinte, szókimondóan eleveníti meg azt az elmúlt világot. Visszatekintés a már megélt időszakra avagy: Mit ír az ember, ha magyar író.

Spiró itt megint  nagyon mély érzéseket hozott elő bennem. Sokféle írás van ebben a kis könyvben, ami mélyen megérintett, főleg a családi történetek belső intimitása. Az apa-fiú kapcsolat megjelenítése szemléletes és mesteri. Ezeket már a saját gyerekkori élményeim segítségével is hitelesnek és igaznak érezhetek. Spiró álmodott egy valóságot nekem. Néha vicceset, néha fájdalmasan szomorút. A nekem kedvesek is ezekből kerültek ki: A címadó, Apámmal a meccsen, a Munka Arany, Hajdani sör íze, vagy az Első reggel, és Az utolsó este címűek.

Mondanivalói elgondolkodásra késztetnek. Nem beszél mellé, nem könyörül, erős novellák, jó novellák. Komolyak, és meghatározóak. Jó volt olvasni, emlékezni is. Kertelés nélküli őszintesége már-már mellbevágó. Igazi felnőtt érzések, minden máz nélkül. Férfiszemszögből megírt legszebb és legerősebb novellák a gyerekkorról és az apa elvesztéséről szólók, a fiatal férfiról írottakban pedig szinte zavarba ejtően őszinték. A sok szomorú és megrázó történet mellett az író humora is megcsillan A lék novellában: "a tenger kapott léket, a tenger szivárog el. Nincs mibe süllyedni többé." Ezek a humoros pillanatok fellelhetőek még a Mátyás király Jajcéban a Kínai vendéglő-ben, és a Találka  novellákban is. Életszagúak, őszinte írások.

Spiró György a  megélt évek bölcsességével visszatekintve, a mai fiataloknak is sokat mondóan szép történetek írt, vitathatatlanul műfajának mestere. Novelláit élmény olvasni, mint ahogyan regényeit is. A jó novella Spiró szerint ,,csapjon fejbe, amikor olvasom, aztán maradjon meg bennem, és ne tudjak szabadulni tőle. Lássam a képet - lássa tehát az író is, amikor leírja -, és borzongasson meg, ha ismét és újra felmerül."
Látjuk a képet. Fejbe csap minket. Végzetes. Velünk marad.


A könyv fülszövegéből:
Spiró György Álmodtam neked című novelláskötete 1987-ben jelent meg. Az akkor nagy sikerű könyv bevallottan életrajzi jellegű novellákat tartalmazott. E most megjelenő, azonos című kötet kiegészült néhány azóta született, hasonló jellegű novellával. A szerzőtől megszokott éleslátás és fanyar humor az új írásokból sem hiányzik. Ezekben a rövid, néhol borongós hangú, néhol ironikus novellákban nincs semmi fikció, semmi kitalálás, a szerző saját élete tapasztalatait írja meg őszintén, szépítés, önsajnálat és engedmények nélkül. A novellák kötetbe rendezésében az időrend játszik fő szerepet, aminek köszönhetően a kirajzolódó életrajz már-már regényre emlékeztet. Ráadásul nem csupán a szerző regénye ez, nemzedéki életrajz látszik kibontakozni belőle."






 Eredeti megjelenés éve: 1987
  Szépirodalmi, Budapest, 1987
264 oldal · ISBN: 963153359X

Magvető Kiadó: 2013.
ISBN: 9789631431353
348 olda
majd  frissítve a Scolar kiadónál jelent meg 2000-ben hangoskönyv formában is elérhető.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése