2013. április 17., szerda

Pesti barokk

Dés Mihály: Pesti barokk



 







Valamikor a nyolcvanas évek közepén volt egy film, még onnan ismerős az elsőkönyves  író neve. Banánhéjkeringő volt a címe: Básti Juli, Udvaros Dorottya, -akiket azóta is nagyon szeretek -  egy filmben, a rendező Bacsó Péter. A férfifőszereplő neve semmit nem mondott.... Dés Mihály. Ki ez a pasi? A film volt annyira jó, hogy a neve is megmaradt emlékeimben. Így, mikor
a Magvető újdonságát megláttam, elkapott az "aha" érzés..EZ a Dés, AZ a Dés? Igen, Ő az! Egyből kíváncsi lettem a könyvére. Jelenleg Barcelonában él, 1986 óta. Ezt a regényt 2008 óta írta,
de érdemes volt kivárni.


A fülszöveg szerint..."látlelet a nyolcvanas évekből". Na, ez kell! Nem is csalódtam! Egy nagyon olvasmányos, letehetetlenül jó könyvet kaptam kézbe, amolyan baráti beszélgetések hangulatút.
Dés nem körtönfalaz, nevén nevezi a dolgokat, legyen az egyetemi kufirc-kalandok sora, vagy a szocializmus csodáiról szóló viccek gyűjteménye. Házibulik, szerelmek emlékeit idézik a sorok. Élmény volt olvasni, feleleveníteni, újra átélni, kicsit összekacsintani a szerzővel: hmm..Te is,
neked is? Veled is megtörtént ilyesmi..Ezt aki akkor már élt igazi élményként olvashatja,
kalandozhat újra a közelmúltban, elevenítheti fel ifjúságát. Aki meg még nem élt...nos, az egy roppant érdekes, tanulságos látleletet fog kapni! Elgondolkodtató, vidáman szomorkás, de mindenképpen remek olvasmány. A kor hangulatát, eseményeit remekül idézi meg.

Jól mesél a saját családja, baráti körének történéseiről, vágyaikról, tragédiáiról olvashatunk.
Senkit ne rémítsen az 588 oldal, a lapok peregnek, olvastatja magát a könyv! Vidám élmény, izgalmas kaland  volt!Szórakoztató, átélhető kalandok részesei lehetünk. Amolyan igazi generációs regény.

Néhány idézetmorzsa:


" Letérdeltem mellé és a kezét csókdosva bevallottam neki, hogy uram-királyom, életem-halálom, kezedbe-ajánlom, hagymát ettem, jó sokat, adjon Isten csókokat, büdös vagyok, mint egy kasznár, attól azért te még basznál? (Ez jött volna ki rímnek, de persze nem mertem ekkora benga nagy durvaságot mondani.)"

" Gábor amúgy is betegesen bizalmatlan természet, de egy pár nappal azelőtti balszerencsés kalandja miatt egyenesen paranoiássá vált. Fölszedett valami búvalbaszott bölcsész csajt, fölhurcolta magához, minden annak rendje módja szerint zajlott, de a a csaj másnap fölhívta, hogy „szükségem van rád”. Hogy mit…?, kérdezett vissza Gábor."

"Kufferméretű öblös táskát tartott maga előtt két kézzel, mintha különben nem bírná el, ami amúgy valószínűnek is látszott. Úgy állt ott, mint az ismeretlen árvalány emlékműve és rettenetes hidegek áramlottak be mögüle."

"Apám egy tipikus pesti kispolgári-értelmiségi figura volt, művelt, sokoldalú, nyugtalan elme és labilis lélek, de az is lehet, hogy az évek múltával bizonytalanodott el. Az egész élete egy félreértés volt, nem csak a házassága."
" – Hogy hívják a szocializmusból a kommunizmusba való átmenetet?
– Alkoholizmus."

"Már épp azon voltam, hogy fogom az üvegem és visszavonulok, amikor a Takács Marika bejelentette, hogy Ady Endre Karácsony című verse következik Udvaros Dorottya előadásában. Visszaültem. Ez az Udvaros lány érdekelt. Három igazán jó színésznőnk van: az Eszenyi, a Básti, meg ő."


 4,5/5


A szerző a XX. Budapesti Könyvfesztiválon dedikál!

Április 21-i, vasárnap:
 16.00: Dés Mihály dedikál a Magvető/Líra standon





Magvető, Budapest, 2013
588 oldal · ISBN: 9789631430714

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése